nye tånder gør ondt

Skriv til Tanddyrlægen


Beskrivelse

Hej Jens,
Jeg er 'mor' til to små Jack Russell drenge. De er i øjeblikket i gang med at skifte tænder. Hos storbror går det nemt og smertefrit, men hos lillebror er det en helt anden snak.

Han har så ondt, at han næsten ikke kan sove om natten når det er værst, men han spiser og drikker normalt.

Er der et eller andet håndkøbsmedicin jeg kan give ham når det er værst?
Det gør jo ligeså ondt på mig at jeg sidder med en hvalp der har det skidt fordi det gør ondt og ikke kan finde hvile nogen steder.

26-09-2011

Svar

Som du nu oplever hjemme hos dig selv, så reagerer hvalpe forskelligt på tandskiftet. Nogle er mere smertepåvirkede end andre.
Der er ikke noget håndkøbsmedicin, som kan fjerne smerterne helt. Selv receptpligtig medicin vil ofte ikke have optimal effekt.
Ofte skyldes problemet dog en enkelt mælketand som ikke vil slippe, eller en efterladt stump som generer i kæben.
Jeg vil derfor anbefale at du får ham tjekket hos dyrlægen - eventuelt med et par tandrøntgenbilleder, hvis ikke årsagen er klar uden. Måske kan det løses den vej.
Er der ikke en enkelt årsag, kan der fra dyrlægen ordineres smertestillende, som måske kan hjælpe ham lidt.


Specialdyrlæge Jens Ruhnau